Bakning

Q/A

Q: Hej Mathilda! Har du några tips på nyttigare efterrätter?

A: Nyttigt kan ju vara olika saker, det anses t.ex. vara nyttigare att undvika gluten, kolhydrater osv. Jag antar däremot att du menar ‘nyttigt’ i form av mindre socker och kanske även fett. Det är det jag tänker utgå från i alla fall!

Tips 1: Grillade fruktspett. Perfekt på sommaren när grillarna går varma, och går ju dessutom att variera supermycket. Jättegott att grilla är frukter med lite fastare konsistens, t.ex. ananas, nektarin (förutsatt att den inte är alldeles för mogen), jordgubbar, mango osv. Vill man lyxa till det ytterligare och fuska litegrann bara så kan man ju servera spetten med en klick glass, grädde, eller varför inte lite smält choklad? Ju mörkare choklad desto mindre fett, men om man ändå ska fuska tycker jag att man ska göra det all the way. 

Tips 2: Rawfood-bollar. Dessa kanske inte upplevs som särskilt lyxiga, men de är ju perfekta att servera på ett fika eller att ta med som mellis till skolan/jobbet. Perfekt för mig som lätt får blodsockerfall! 

Du behöver: 
200 g naturella cashewnötter
12 st torkade dadlar
ca 2 msk kaffe
2 msk kokosolja
2 msk kakao
Något att rulla bollarna i, förslagsvis kokos eller krossade nötter

Mal nötterna till ett fint mjöl med en mixer eller stavmixer. Blanda ner de andra ingredienserna och fortsätta mixa tills smeten är utan klumpar. Forma till bollar, rulla i kokosen/nötterna och låt stå i kylen ett tag innan servering. Superenkelt!

Tips 3: Passionsfruktsmarinerade jordgubbar. Lite dyrare beroende på om det är jordgubbssäsong eller inte, men nu på sommaren hittar man ju jordgubbar för en billig peng även i en vanlig matbutik. Till 500g färka jordgubbar behöver du tre stycken passionsfrukter och någon tesked socker. Sila passionsfrukterna i en sil för att få bort kärnorna och blanda sedan ner sockret i juicen/köttet från dem. Rensa jordgubbarna och dela dem i två, eller fyra bitar beroende på vad man känner för. Häll passionsfruksblandningen över jordgubbarna och njut! Vill man lyxa till det kan man också strö över lite finhackad choklad. 

Tips 4: Nyttig tårta. Den här tårtan gjorde jag för ganska längesen, men jag kommer ihåg att jag tyckte den var väldigt god (och mättande). Receptet hittar ni HÄR! Jag ber om ursäkt för de hemska bilderna… Känns skönt att se att jag utvecklats i mitt bloggande, haha! Just denna tårta går ju hursomhelst att variera väldigt mycket, jag kan tänka mig att den förändras helt och hållet om man t.ex. placerar tropiska furkter på toppen istället för hallon. 

Tips 5: Gino. Superenkel dessert! Lägg valfri kombination av frukt och/- eller bär i en ugnssäger form, riv över vit choklad och strö eventuellt över lite kokosflingor. Ställ in i ugnen på ca 200 grader i några minuter, helst på ugnens grillfunktion om någon sån finns. Ginon är klar när den vita chokladen fått färg och det gör inget om den blir lite åt det brända hållet, det kommer inte smaka bränt. Servera som det är, eller med glass, grädde eller kvarg. 

Som ni märker inkluderar ju i princip alla tips jag har olika sorters frukt, men vad gör det? Det är så himla gott ju! Hoppas att du som ställde frågan hittar lite inspiration i något av tipsen. 🙂

    

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.