Allmänt

Tips på konditionsträning!

Jag måste bara ge er ett tips som verkligen fungerat för mig när det kommer till träning, och framförallt när det gäller konditionspassen. Och jag tänker inte ens dra snacket om att ”jag vill inte provocera någon, alla är fina som dom är, detta gäller självklart inte alla, träna bara om du vill” – ni vet redan att jag inte har några ’bad intentions’ med detta. Ni som vill kan lyssna på detta lilla tips, de som inte vill behöver verkligen inte det. Somliga av er kanske tycker det låter supersmart och passade för er, vissa inte.

Innan jag skulle springa Kungsholmen Runt så bestod i princip all min konditionsträning utav löpning, vilket ju var ganska passande och logiskt. Jag hatar däremot att gå ut och springa, om det känns lustigt att springa efter en boll så är det ju ännu konstigare att bara gå ut och springa, eller? Haha! Jag tycker i varje fall att det är stört tråkigt, detsamma gäller crosstrainers och liknande konditionsmaskiner. Jag har sett ett väldigt tydligt mönster på mina konditionspass under flera års tid; nämligen att jag i 90% av gångerna slutar för att jag är uttråkad, inte för att jag är så trött att jag stupar. Det behöver man ju å andra sidan inte alltid bli, men jag slutar helt enkelt inte för att jag inte orkar mer – utan för att jag typ somnar. Boring!!

Lösningen på detta problem har blivit gruppträningarna som Sats har! Jag har fortfarande inte helt kommit över tanken på att alla andra ute på gymmet kan se (det är glasväggar in i träningssalen) och jag hoppas fortfarande innerligt varje gång att jag inte ska hamna på samma pass som någon jag känner. Men det funkar ändå så himla bra! Anledningen till det tror jag är att det är mycket svårare att ställa sig upp och lämna salen än vad det är att gå av löpbandet. Och missförstå mig inte, man kan ju såklart lämna en klass om det blir för tungt/lätt, men det skulle krävas väldigt mycket för mig att faktiskt göra det. När jag är där gör jag som jag blir tillsagd, vilket gör att jag blir mycket tröttare efter.

Nu förstår jag att alla inte gymmar på Sats eller något annat gym som har klasser på det här sättet, men för er som gör det så skulle jag tipsa om att ge detta ett försök! Det finns jättemånga olika klasser att gå på, här är mina favoriter när det kommer till kondition:

 

HEAT. Denna klass hålls i samma sal som Hot Mojo-yogan, vilket är en sal där det är 38 grader varmt och med 65% luftfuktighet. Ni som har varit på Hot Mojo-klassen vet ju svettig man blir då; det rinner längs med benen och det droppar från ansiktet typ som om man nyss klivit ur duschen. Tänk då att göra burpees i den värmen i 45 minuter! Ett riktigt svettigt kondition- och styrkepass med varierade övningar.

Grit Cardio. Denna klass är bara 30 minuter, men riktigt intensiv och riktigt jobbig. Hade blodsmak i munnen efter första gången jag testat den! Man gör i varje fall övningar till musik där man fokuserar på explosivitet, exempelvis höga knän, snabba utfallssteg, jump-squats etc. Ett stort plus med klassen är just att den är så kort, då har man tid att kanske göra några styrkeövningar efteråt!

BodyCombat. Nu var det faktiskt ett tag sen jag var på denna klass, men jag gick på den minst en gång i veckan under flera månaders tid innan jag flyttade hemifrån. Den är inte riktigt lika jobbig som de andra två, men man blir ändå riktigt svettig och trött. Den är inspirerad utav kampsport och man jobbar mycket med sparkar och slag (dock utan handskar eller någon/något att slå på). Denna klass kräver lite koordinationsförmåga, men inte alls på samma sätt som om man ska på zumba. Jag vill minnas att den är 60 minuter lång!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.