Allmänt

Höstens mission

c1000x787

 

Ett av mina höstmål: Ta tag i stretchingen. Jag är verkligen hur stel som helst och har innan ett träningspass svårigheter med att ens sitta i skräddarställning. Och om det det så illa nu, undra då hur det kommer bli senare i framtiden….? Nej, så vill jag verkligen inte ha det. Jag vill vara en så rörlig vuxen, och äldre kvinna som jag kan och då är stretching en ganska grundläggande grej på vägen dit.

Jag är nu inne på vecka 3 med regelbunden stretching efter varje träningspass, minst 10 minuter lägger jag på det. Något som är skönt med stretchingen är att det väldigt snabbt märks resultat, i alla fall för mig. Tror det är lite samma sak med yoga om man går från noll till hundra under en kortare period. Sen har jag aldrig varit särskilt vig av mig, inte ens som liten. Att kunna hoppa ner i spagat har därför aldrig varit ett realistiskt mål för mig. Men det skulle egentligen bara vara skönt att inte alltid vara stelast. *suck*

Är ni noga med att stretcha innan/efter träning? Vilken kroppsdel stretchar ni helst? Min favorit är helt klart ryggen!

5 svar till “Höstens mission

  1. Becka skriver:

    Du får jättegärna ge tips på bra stretchövningar, har gått i samma tankebanor, och klart jag kan stretcha som man alltid gjorde efter fotbollsträningen, men vill veta om det finns några övningar för att just blir vigare och smidigare mvh smidigsomettkylskåp hehe

  2. Ellen skriver:

    Åh har exakt samma problem! Skulle du kunna ge tips på hur du stretchar – dvs vad du gör för övningar alternativt vart du hittar övningar? Behöver absolut stretching-inspo!

  3. Freja skriver:

    Jag går i dans och där brukar vi alltid avsätta en del av lektionen till stretching, och sedan så brukar jag även stretcha hemma ibland också. Jag tycker mest om spagatstretch och att stretcha ljumskar.

  4. Linnea skriver:

    Tränar taekwondo och då är stretching ca 45% av träningen. Just för att är man vig så blir benen lättare och man blir automatiskt snabbare. Stretchar baksida, rumpa, rygg och insida lår för det mesta! Kram

  5. Lova skriver:

    Ett tips för att bli vig/släppa på spänningar i musklerna är foam rolling! Med hjälp av en foam roller (en rund rulle som antingen är slät eller lite taggig, finns oftast på gymmen och går att köpa på typ rusta) så masserar man musklerna genom att rulla dem mot rullen. Googla för att se exakt hur man ska göra för varje muskel (svårt att förklara i ord), det har verkligen hjälpt mig! Speciellt med insida lår där jag varit sjukt stel efter att ha ridit hela livet. Det är också rätt skönt, fast det gör ont haha. Som riktigt hård massage typ!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.