Matlagning

Tacos m Pulled Oumph

IMG_0190 IMG_0198

 

Häromkvällen hade jag och Oskar tacokväll, men på ett lite annorlunda sätt eftersom jag numera är vegetarian. Just tacos är verkligen inget problem att äta ändå, man kan dels göra färsen på quorn eller köpa den färdiga vegetariska taco-kryddmixen som finns i hyllorna. Den innehåller sojaprotein och blandas bara ut med nån deciliter krossade tomater och vatten. Ett mycket billigare alternativ än att gå och köpa köttfärs alltså!

Den här gången gjorde vi i varje fall tacos med Pulled Oumph! Och vad är då det, undrar ni kanske. Det är ännu ett substitut till kött gjort på sojaprotein som har fått riktigt bra omdömen, det är även flera av här i bloggen som har tipsat mig om att jag måste testa oumph. Mest omtalad verkar den vegetariska varianten på pulled pork vara, dvs pulled oumph. Man steker den på medelhög värme tills den är varm, sen är den ready to go. Sojastrimlorna ligger i en barbeque-sås som kanske inte är så mexikansk, men gud så gott det var! Även Oskar, min älskade köttälskare, sa flera gånger hur gott det var.

Det enda tråkiga är att det är ganska dyrt; en påse på 280 g (dvs mat för två personer) kostar ca 50 kr. Inte för att det påverkar mitt val att vara vegetarian, men jag tycker bara att det är synd att situationen är sån eftersom det får fler att utesluta en vegetarisk kost. Jaja, Pulled Oumph får höga betyg här hemifrån också, stort tack för tipset!

Allmänt

I’ll go sailing

IMG_0143 IMG_0147

 

Bilderna är tagna i fart och därmed inte de bästa, men hur härligt är det inte att åka båt på sommaren? Extremt underskattat.

Vår familj har aldrig varit en båt-familj som seglat/åkt mycket båt om somrarna, trots det är det ju en aktivitet som nog de allra flesta förknippar med just sommarhalvåret. Lyckligtvis tog vi i alla fall steget och blev med båt förra året, så jag ska se till att börja använda den lite flitigare. Andra saker jag riktigt starkt förknippar med sommaren är bastubad, glass, ”parisare” (falukorv lika bred som hamburgare i diameter och som man äter i hamburgerbröd), myggbett och promenader med en bra podd i hörlurarna.

Har ni någon typisk sommargrej som ni verkligen förknippar med sommarlov, semester eller sommarmånader i överlag?

Allmänt

One year ago – Intervaller

fb39765ea9bf3375f8f80733f8545fe0

För ett år sen så gav jag er ett tips på intervallträning som jag då testat några gånger. Jag får väl erkänna att jag inte direkt kört detta pass regelbundet sen dess, men vart lite taggad på att komma igång med intervallträningen igen när jag läste det här inlägget. Vet att flera av er tyckte om inlägget när jag la upp i det i juli förra året, så varför inte lägga upp det igen? Vet att ni blivit fler sen dess så förhoppningsvis kan det inspirera några av er!

”Jag har i varje fall en jättebra variant på intervaller som jag tänkte dela med mig av. Man är klar på 20 minuter, men är trött som att man joggat i minst 50. Ännu bättre är att man så himla lätt kan anpassa ansträningsnivån på ett löpband, så både de som tränar mindre eller mer än mig kan dra nytta av de här intervallerna. När man tränar intervaller skulle jag dock säga att man inte får vara för mesig; att springa snabbt i omgångar (vilket intervaller sammanfattat innebär) är ju självklart jättejobbigt. Blir man inte väldigt andfådd gör man det ju fel, då kan man ju lika gärna jogga. Men fortfarande, pressa er inte för hårt och lyssna på kroppen!

Såhär gör jag:
– (Innan jag börjar är jag lätt uppvärmd). Vrid upp farten på löpbandet med hjälp av de högra knapparna på bilden till 6,5 km/h. För mig är detta ett snabbt gå-tempo, men det måste man ju justera så det passar en själv. Gå i 1 minut på detta tempo och med lutning (som man justerar med de vänstra knapparna) på 0,0, dvs som på platt mark.
– När 1 minut har gått ökar du takten till 14,5 km/h, eller till vad man själv upplever som snabbt, men utan att springa helt och hållet allt vad man har. När 1 minut har gått saktar du återigen ner till 6,5, dvs gå-tempot.
– Gå i detta tempo i en minut och höj även lutningen till 1,0. När denna minut passerat höjer ni återigen tempot till 14,5 och springer i 1 minut, men denna gång har ni alltså lite mer lutning.
– Sakta sedan återigen ner tempot och gå i en minut, men höj lutningen ytterligare till 2,0. Efter att ha gått i 1 minut är det såklart dags att springa i 1 minut på 14,5 km/h, med lutning 2,0.

Detta mönster fortsätter man sedan i. Jag springer intervaller på lutningen 0.0, 1.0, 2.0, 3.0 och 4.0. Jag behåller samma gå-tempo (6,5 km/h) och spring-tempo (14,5 km/h), samt längden på intervallerna (1 minut) oavsett lutning. Sen går jag i ca 3 minuter (eller tills jag fått ner andningen nästan helt) och sen springer jag lika många intervaller till, men med lutningen i motsatt ordning. Den sista halvan av intervaller börjar jag alltså på lutning 4.0, för att sedan sänka den igen för varje intervall ner till 0.0. Detta gör man ju som man vill, men jag tycker det är skönt att ha det lätt i slutet eftersom man är så trött då! 

Jag har testat dessa intervaller 5-6 gånger nu och blir lika trött varje gång. Dessutom är det en väldigt effektiv typ av träning i och med att det går snabbt att trötta ut sig själv väldigt mycket! Absolut värt att testa! 🙂

Allmänt

Turistar i min egen hemstad

IMG_0102I väntan på färjan avnjöt vi en varsin glass, jag tog en Solero. 


IMG_0104 IMG_0107Har ni sett hur vackert Stockholm kan bli? Skulle inte tacka nej till att spendera lediga dagar med den här utsikten.

IMG_0117 IMG_0130Hallonen var egenplockade och helt galet goda, vildhallon är verkligen en helt annan grej än de man köper i butik!

 

Alltså hur bra prickade jag in mina lediga dagar?! Vi har haft kanonväder här i Stockholm under dessa två dagar och jag har verkligen försökt ta vara på dem. Nu väntas fem dagars långa jobbdagar, är inte ledig igen förrän på onsdag. Däremot har dessa två dagar verkligen gjort mig mer utvilad och det känns ärligt talat inte så extremt jobbigt längre.

I onsdags så tog jag och Oskar färjan ut till hans pappas landställe som ligger ute på Kungshatt, en ö bara fem minuter ifrån Drottningholm med färja. Riktigt nära hemifrån, men verkligen ute på landet. Helt sjukt vilka kontraster det kan bli på bara några minuter! Det optimala landstället är ju just en plats man kan spontan-åka till över dagen utan att spendera hela dagen i bilen på väg till/från. Oerhört mysigt var det!